LET OP: Voor een juiste werking van deze website dient u JavaScript in te schakelen voor deze browser.
Website opnieuw laden

CGJO - Christelijke Gereformeerde Jeugdwerk Organisatie -

Filmrecensie: Paul – Apostle of Christ

Als er één man is, die in de Bijbel bekend staat om ‘face 2 grace’ dan is het wel Paulus. Het woord ‘genade’ komt veel voor in zijn brieven zoals in Romeinen 5:20: ‘… maar waar de zonde is toegenomen, daar is de genade meer dan overvloedig geweest

Het is één van de zinnen die is te horen in de recent uitgekomen film Paul, Apostle of Christ. Misschien is dit één van de beste Bijbelfilms sinds het begin van het nieuwe millennium. Het acteerwerk van Jim Caviezel (bekend van The Passion of the Christ) en James Faulkner is niet alleen overtuigend, maar ook de boodschap van liefde en genade van Jezus is indringend weergegeven en zal de kijker hopelijk niet loslaten.

De nieuwe Bijbelfilm is niet een directe verfilming van het boek Handelingen zoals je misschien zou verwachten. Het gaat over de periode na Handelingen, wanneer een ouder geworden Paulus voor de tweede keer in Rome gevangen zit. De belangrijke momenten uit Paulus’ leven komen wel aan bod. Het zijn precies die momenten waarop de genade van Jezus aan hem bekend werd. Ze staan tegenover momenten waarop Paulus geen genade toonde. Lukas, de dokter, bezoekt Paulus om zijn verhaal op te schrijven. Het is een donkere tijd, want keizer Nero heeft de christenen de schuld gegeven van de brand in Rome. Elke dag sterven er broeders en zusters door verbranding, wilde dieren of door het zwaard.  

Hoe kan je in zo’n situatie nog genadig en liefdevol zijn zoals Jezus dat is? Dat is de vraag die speelt in de gemeente van Rome, waar ook Priscilla en Aquila, Paulus’ medewerkers, verblijven om de Christenen te ondersteunen in de vervolging. Als de gemoederen vanwege een moord op een jonge Christen hoog oplopen, roept Lukas: ‘Liefde is de enige weg!’

Het bijzondere van de film is dat genade wordt uitgebeeld. Rome vervolgt Christenen ongenadig hard en laat ze de arena met wilde dieren inlopen. Daartegenover geneest Lukas als dokter (ondersteund door het gebed van de gemeente) de dochter van een Romeinse gevangenbewaarder. Dwars door de vervolgingen en het lijden heen, blijven Lukas, Priscilla, Aquila en Paulus volhouden in de genade. Zo laten zij het gezicht van Jezus Christus zien aan de stad waar Jezus hen gesteld heeft. En hoewel Jezus maar heel kort te zien is, staat Hij centraal en wanneer Hij verschijnt dan is het werkelijk face2grace. De laatste woorden van de film komen uit Paulus’ allerlaatste brief, uit 2 Timotheüs: ‘De Heer zij met je. Genade zij met jullie.’

Info Paul, Apostle of Christ (2018)

Regisseur Andrew Hyatt                   Joanne Whalley: Priscilla

James Faulkner: Paulus                     John Lynch: Aquila

Jim Caviezel: Lukas                          Olivier Martinez: Mauritius Gallas