LET OP: Voor een juiste werking van deze website dient u JavaScript in te schakelen voor deze browser.
Website opnieuw laden

CGJO - Christelijke Gereformeerde Jeugdwerk Organisatie -

Tips voor (missionaire) kinderclub

Voor de medewerkers van de kinderclub in Lichtenvoorde schreef Kasper een lijstje met concrete tips voor de kinderclub. Hij deelt ze hier graag.

Het verhaal

  • Maak gebruik van visuele ondersteuning: flanelfiguren, PowerPoint, etc.
  • Maak gebruik van je stem: hard, zacht, snel, langzaam. Probeer de emotie d.m.v. je stem over te dragen.
  • Maak gebruik van je non-verbale kant: maak gebaren, verwoord met je gezicht de emoties die bij het verhaal passen.
  • Maak oogcontact met de kinderen.
  • Probeer het verhaal uit je hoofd te kennen en te vertellen.
  • Vertel het verhaal in de tegenwoordige tijd. Dus wel: "Jezus loopt naar het meer en stapt in de boot." en niet: "Jezus liep naar de boot en stapte in de boot."
  • Laat het verhaal niet langer dan 10 minuten duren.
  • Introduceer het verhaal met een gesprekje wat nieuwsgierig maakt, rond ook af met een gesprek.
  • Probeer de boodschap van het verhaal in het verhaal te weven en doe dat niet pas aan het eind, dan verslapt de aandacht.
  • CreŽer spanning: Dit doe je door aan het begin van het verhaal een vraag op de werpen waarvan de kinderen graag het antwoord willen weten. Vertel het antwoord pas aan het eind.

De knutsel

  • Zorg dat de knutsel geschikt is voor het niveau van de kinderen. Vaak is het nodig om voor kleuters een andere of aangepaste knutsel te hebben dan de oudere kinderen.
  • De knutsel moet leuk zijn en uitdaging bieden. Een kleurplaat of een variant hierop is echt te saai.
  • Het is altijd leuk om iets te maken wat de kinderen ergens leuk neer kunnen zetten of iets mee kunnen doen.
  • Dat een knutsel leuk is is belangrijker dan de link met het verhaal / thema.
  • Veel leuke knutsel ideeŽn zijn te vinden via pinterest of creatiefkinderwerk.nl
  • Maak van te voren zelf de knutsel. Hiermee kun je inschatten hoeveel tijd er nodig is voor de knutsel en of het niet te moeilijk is. (Kleuters kunnen bijvoorbeeld geen fijne figuren knippen.) Daarnaast heb je dan ook gelijk een voorbeeld werkje dat je kunt gebruiken om de kinderen duidelijk te maken hoe de knutsel moet.
  • Wanneer een knutsel misschien te veel tijd kost of bepaalde onderdelen te moeilijk zijn kun je er voor kiezen om zelf al halffabricaten te maken.

Het spel

  • Spellen met een wedstrijdelement vinden kinderen vaak leuk.
  • Spellen waarbij alle kinderen tegelijk wat kunnen doen heeft de voorkeur, als kinderen moeten wachten vinden kunnen ze zich gaan vervelen en kunnen ze Ďvervelendí gaan doen.
  • Zorg ervoor dat het spel niet te ingewikkeld is en dat je duidelijk hebt hoe je het makkelijk uit kunt leggen.