LET OP: Voor een juiste werking van deze website dient u JavaScript in te schakelen voor deze browser.
Website opnieuw laden

CGJO - Christelijke Gereformeerde Jeugdwerk Organisatie -

We krijgen vooral hoop en troost terug...

Bekende Nederlanders die niet perse christen zijn het belangrijkste verhaal uit de Bijbel laten vertellen: het lijkt ongeloofwaardig, maar het gebeurt elk jaar als ‘the Passion’ op TV is.

Jeugdwerkadviseur Elise was benieuwd hoe ze bij de EO het missionaire karakter vormgeven in ‘the Passion’ en reed daarvoor op een mooie dinsdagmorgen naar Hilversum voor een interview met Cornelis Vlot en Deborah van Geest, vanuit de EO verantwoordelijk voor de communicatie en promotie van het evenement.



 

Op welke manier zijn jullie betrokken bij The Passion?

“Dan ga ik eerst even een beschrijving geven van hoe The Passion in elkaar zit” zegt Cornelis. “De EO en KRO-NCRV werken samen met een externe producent Mediawater. Deze produceert het tv evenement. De omroepen zijn verantwoordelijk voor communicatie en promotie. Er is een kernteam waarin alle afgevaardigden van alle disciplines inzitten. Vanuit alle disciplines zijn wij zijn dus het deeltje communicatie. Het kernteam is samen met het tv productieteam verantwoordelijk voor de liedjes en artiesten. En ze zoeken elk jaar ook een vernieuwende component, zoals vorig jaar de bloedvloeiende vrouw.”


“... De essentie van het christelijk geloof in de samenleving brengen

waar ook niet christenen aan mee kunnen doen. ...”

Wat willen jullie bereiken met The Passion?

Deborah: “In 2006 heeft de BBC samen met de church of England in Manchester een eenmalig evenement georganiseerd. Een processie met een wit verlicht kruis. Dat viel op. Een Nederlandse producent wilde dat hier handen en voeten geven. Vooral ook omdat uit onderzoeken kwam dat mensen niet meer weten wat Pasen is. De EO ging dat aan het hart. Daar zijn ze mee aan de slag gegaan en in 2011 was de eerste editie in Gouda. Dat scoorde al een krappe miljoen kijkers. Dat was voor ons een verrassend succes. De EO wil graag  Nederland weer laten snappen waar Pasen over gaat. De essentie van het christelijk geloof in de samenleving brengen waar ook niet christenen aan mee kunnen doen. Een evenement waar iedereen bij aan kan sluiten. Dat willen we bereiken door drie dingen: de muziek, de cast en de stad. Die drie wisselen elk jaar om vernieuwend te blijven.”

 

Hoe wordt de stad gekozen?

“Ten eerste krijgen we heel veel aanbiedingen van steden zelf” vertelt Cornelis. “Steden willen graag dat The Passion in hun stad is. De samenwerkende omroepen gaan zelf kijken waar ze naar toe willen. Waar kunnen we verhaal halen en een lokale activiteit of gebeurtenis verbinden aan het verhaal van de ... verteller. Zoals bijvoorbeeld vorig jaar de Bijlmer ramp die daar 50 jaar geleden gebeurd is. Dit jaar is het in Dordrecht en dat verbinden we aan de synode van Dordt die daar 400 jaar geleden gehouden werd en waar ook de Statenbijbel gedrukt is.”

“... Een Mark Rutte kan ook eenzaam zijn hoog aan de top ...”

Deborah: “De Statenbijbel is toen gedrukt om het evangelie te ontsluiten voor de ‘gewone’ mens, zodat iedereen de Bijbel kon lezen. Wij willen met The Passion ook het evangelie vertellen aan alle Nederlanders. Het thema is dit jaar: Je bent niet alleen. Er is veel eenzaamheid in Nederland. Niet alleen onder ouders, ook veel jongeren zijn eenzaam door alle social media. Mensen met een handicap kunnen zich buiten gesloten voelen en een Mark Rutte kan ook eenzaam zijn hoog aan de top. We willen werk maken van het bestrijden van eenzaamheid.”

 

Kunnen jullie iets vertellen over wat The Passion met mensen doet?

Deborah: “We krijgen heel veel terug van mensen die geraakt zijn. En verhalen dat mensen (weer) actief aan de slag willen voor de medemens. Social media is hierin heel belangrijk. Er is een digitale processie waar je een statement kan afgeven. Woorden die we veel terug horen zijn toch vooral hoop en troost. Mensen die ziek zijn, mensen die iemand verloren hebben en hoop en troost ervaren door The Passion. We hoorden pas ook van iemand die het geloof weer terug gevonden heeft door The Passion. Ze vertelde dat het haar terug op de grond heeft gezet en grond onder de voeten heeft gegeven. Hoop en een nieuw perspectief voor de toekomst. Ze weet nu dat er iets is wat groter is: leven na de dood!”

 

Hoe is het om met niet-christelijke artiesten te werken in dit project?

Cornelis: “De artiesten dragen vanuit hun professie bij aan het grotere doel. Ze willen graag meewerken omdat ze maatschappelijk betrokken zijn en de relevantie zien van de boodschap. En natuurlijk zijn ze ook gewoon aan het werk, dus is het voor hen slim om mee te werken zodat ze weer in de publiciteit komen. We hebben hele mooie gesprekken met de artiesten over het verhaal, en dus ook over het geloof. Wat doet het verhaal met je? Wat kun je ermee? Elke artiest is anders en we hebben van alles tegenover ons. Van gelovige artiesten tot atheďsten. Elk jaar werk je met 7 artiesten, dat zijn er dus in totaal nu al 68 die je hebt kunnen bereiken. The Passion doet iets met ze, ze krijgen een nieuwe blik op het evangelie.”

 

Hoe komt het dat The Passion ook veel jongeren aanspreekt?

Deborah: “Het is een universeel verhaal dat aanspreekt. Bij jongeren spreekt vooral de muziek aan. We kiezen altijd populaire muziek. Het is een format wat we live uitzenden en waar jongeren ook naar toe kunnen gaan. Op elke manier wordt iets gedaan met The Passion: live evenement, televisie, radio 2, social media. Het format vindt zijn weg en dat werkt mee aan het bereiken van de jongeren.”

 

Hebben jullie tips voor jeugdleiders die samen met jongeren The Passion gaan kijken?

Deborah: “Er zijn lespakketten voor een avond met jongeren naar aanleiding van The Passion met werkvormen en opdrachten. Dit materiaal wordt binnenkort weer online gezet. Je proeft daarin een oecumenisch verhaal. Dat maakt het materiaal erg interessant en heel toegankelijk voor jongeren.”